49. Kékszalag Erste World Nagydíj (2017. július 6.)

A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye

A Kékszalag maga a balatoni vitorlázás. Egyesíti annak legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. Résztvevői egyszerre küzdenek meg az ellenfelekkel és az elemek kihívásaival, két napon át egyszerre teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt. A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legkiemelkedőbb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb  eseménye.

Miért Kék?

Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, s ezt a tradíciót később átvették a gőzösök is. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboc­csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. 1934­-ben ezt a szokást ültette át a Balatonra a versenyt először kiíró Hungária Yacht Club, s azóta is a Balatont leggyorsabban körbevitorlázó hajó nyeri el a Kék Szalagot. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egy­beírjuk, és Kékszalag néven a Magyar Vitorlás Szövetség évente rendezi meg.

A versenytáv

A Kékszalag versenyének távja légvonalban mintegy 160 kilométer. Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg a távot: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezt elhagyva a hajók a déli part legnagyobb települése, Siófok felé haladnak. Innen a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücs­kében Keszthely a következő állomás, ahonnét már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt.

Az idei versenyről

Hatszáz hajó részvételével az évtized legizgalmasabb versenye várható az idei, 49. Kékszalag Erste World Nagydíj vitorlásversenyen, amely július 6-án reggel 9 órakor rajtol Balatonfüredről.

Az idei regatta érdekessége, hogy együtt küzdenek a legszebb, felújított klasszikus hajók és a 21. századi technológia csodái, a karbonból készült, a szél sebességénél is gyorsabb, többtestű vitorlások. Kollár Lajos szerint jó döntés volt, hogy a részvétel lehetőségét kinyitották a többtestű hajók számára, és öröm, hogy elképesztő innováció jelenik meg a versenyen.

Holczhauser András, a szövetség főtitkára elmondta, hogy megfelelő időjárási viszonyok esetén a hatszáz hajón összesen 2800 versenyző részvételére számítanak. A hagyományoknak megfelelően a rajtvonalat a balatonfüredi hajóállomás előtt tűzik ki. Hozzátette, a tavalyi versenyhez hasonlóan a gyors hajók ismét az északi szektorból indulnak majd, így az idelátogató nézők fantasztikus látványra számíthatnak. A vitorlások mint mindig, ezúttal is a Balatonkenese – Siófok – Tihanyi-szoros – Keszthely – Balatonfüred útvonalon teszik meg a légvonalban 155 kilométeres távot, amely az 1934-ben megrendezett első Kékszalag óta változatlan.

A rekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű vitorlás tartja: a katamarán 2014-ben az elképesztő időnek tekinthető 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot.

A főtitkár kitért arra is, hogy a regattát megelőző hétvégén, július 1-jén kerül sor a felkészülési versenyként is felfogható Fehér Szalag GenerelCom Nagydíjra, illetve a Kékszalag előtt egy nappal, július 5-én tartják meg a Kékpántlika Erste World Nagydíjat.

Időpont

2017. július 6-8.

Start és befutó helyszíne

Balatonfüred


Közzétéve: 2017-06-06  -  Kategória: Programok